| Veids | Tālākizglītības programma (bez licences saņemšanas) |
|---|---|
| Anotācija | Kursa mērķis ir mācīt psihologus lietot Eiropā izstrādātu un Latvijā adaptētu un standartizējamu IDS-2 bērnu, pusaudžu un jauniešu intelekta un attīstības testu 5-20 gadu vecumam (turpmāk – IDS-2 tests). IDS-2 tests ir adaptēts un tiks standartizēts un validēts Latvijā. Tas ir visaptverošs un satur 35 skalas. Uzdevumi: (1) veidot izpratni par testa struktūru, pielietošanas mērķiem un iegūstamajiem rezultātiem, (2) vadīt IDS-2 testu dažādām vecumgrupām, ietverot praktizēšanos testa vadīšanā, (3) veikt testa datu apstrādi, (4) piemērot normatīvu tabulas, (5) veikt gadījumu analīzes un to rezultātu interpretāciju, (6) ievērot testa izmantošanas ētikas normas, (7) iepazīties ar IDS-2 testa mērījumu saikni ar e-BAASIK (skrīninga testu), (8) sagatavoties semināros zināšanu un prasmju pārbaudes eksāmenam un piedalīties supervīzijās. |
| Mērķgrupa un nepieciešamās priekšzināšanas |
|
| Apjoms un īstenošanas forma | Kopējais programmas apjoms ir 75 stundas jeb 3 ECTS, tai skaitā 44 kontaktstundu nodarbības, ietverot eksāmenu divās daļās, 31 stundas klausītāju patstāvīgais darbs un 5 stundas individuālās supervīzijas. Kontaktstundu nodarbības plānotas piecās darba dienās (t.sk. pirmās 3 dienas klātienē - LU IZPF Imantas 7. līnijā 1.), pārējās - attālināti. Pēdējā kursu diena plānota pēc testa standartizācijas pabeigšanas un normatīvu iegūšanas. Individuālās supervīzijas tiks organizētas attālināti pēc kursantu patstāvīgo darbu iesniegšanas. Eksāmens norisināsies divās daļās – 1. daļa par teorētiskiem un praktiskiem testa vadīšanas jautājumiem, 2.daļa par testa rezultātu interpretāciju, atzinuma sagatavošanu, pamatojoties uz reāla bērna datu piemēru. |
| Maksa | No projekta “Padziļināto izpētes instrumentu izstrāde attīstības traucējumu diagnostikai un speciālo vajadzību noteikšanai bērniem ar skrīninga rezultātā identificētiem attīstības riskiem” līdzekļiem, pamatojoties uz LU un Valsts Kancelejas Pakalpojuma līgumu Nr. 2025/033, laika periodā no 08.05.2025 līdz 30.04.2028, finansējuma kods: B-21873N-ZR-N-040, projekta LU reģistrācijas Nr. Namejā: 7-5/158. |
| Informācija par pieteikšanos | Pieteikšanās 2025. gada kursiem līdz 19.oktobrim (ieskaitot). Nosacījumi:
|
| Programmas saturs | 1.Pārskats par IDS-2 testa saturu un struktūru, lietošanas mērķiem un izmantošanas nosacījumiem. 2L 2.Vispārīgās testa vadīšanas vadlīnijas, testa materiālu lietošanas nosacījumi, vispārējās procedūras, protokolu veidlapu aizpildīšanas nosacījumi testēšanas gaitā. Testa izmantošanas ētikas normas. 2L 3.Kognitīvās jomas (intelekta un vadības funkciju) subtestu vadīšana dažādās vecumgrupās. 6L 4.Vispārējo attīstības jomu (psihomotorās prasmes, sociāli-emocionālās prasmes, motivācijas un attieksmes skalu) subtestu vadīšana dažādās vecumgrupās. 4L 5.IDS-2 mācīšanās prasmju subtestu vadīšana dažādās vecumgrupās. 2L 6.IDS-2 skalu saikne ar e-BAASIK (skrīninga testu) 2L 7.IDS-2 testa Protokolu veidlapu datu apstrāde, kopsavilkuma skalu rādītāju noteikšana. Protokola datu elektroniska ievadīšana. (Tam seko patstāvīga darba izpilde – vismaz viena bērna testēšana ar IDS-2 subtestiem) 2L 8.IDS-2 subtestu vadīšanas pieredzes apspriešana. 6S 9.Gadījuma analīzes un to veidošana. 4L 10.Eksāmena 1. daļa. (Tam seko patstāvīga darba izpilde – pārējo bērna testēšana un gadījuma analīzes sagatavošana) 2S 11.Gadījuma analīžu prezentācijas. 6S 12.Atzinumu par respondentu attīstību sagatavošana, pamatojoties uz IDS-2 testa rezultātiem. (Seko patstāvīga darba izpilde – visu testēto bērna protokolu apstrāde un iesniegšana pārbaudei) 4L 13.Eksāmena 2. daļa. 2S Kopā 28L 16S |
|---|---|
| Programmas apguves nosacījumi | Kursu klausītājiem papildu 44 kontaktstundu nodarbībām plānotas obligātas 31 patstāvīgā darba stundas, veicot šādus patstāvīgos uzdevumus: 1) izlasīt IDS-2 testa vadīšanas rokasgrāmatu un apgūt šī testa vadīšanas pieejas, procedūras un nosacījumus; 2) 3-4 dažāda vecuma bērnu testēšana vecumā no 5 līdz 20 gadiem, kur vismaz viens gadījums ir ar attīstības grūtībām, protokolu iesniegšana pārbaudei; 3) divu dažāda vecuma respondentu IDS-2 testa rezultātu gadījuma analīzes apraksta un atzinuma sagatavošana (bērnam ar attīstības grūtībām), ietverot rezultātu interpretāciju (izmantojot Latvijas normas, ja tās būs jau iegūtas). Pārbaudījumi 1) Eksāmena 1.daļa. IDS-2 vadīšanas, baļļu piešķiršanas un datu apstrādes zināšanu pārbaudes jautājumu testa sekmīga izpilde (sekmīgi atbildēti 70% jautājumi) – 50% no vērtējuma. 2) Eksāmena 2.daļa. Sekmīgi novērtētas divu bērna gadījumu analīzes un viens atzinums par bērna attīstību – 30%. 3) Dalība individuālā supervīzijā par testa lietošanu, protokolēšanu un datu apstrādi – 20% no vērtējuma. |
| Izglītību apliecinošs dokuments | LU Apliecība par Tālākizglītības programmas apguvi |
| Programmas vadītājs un mācībspēki | Programmas vadītāja: LU asoc. prof., vadošā pētniece, Dr.psych. Liena Hačatrjana. Mācībspēki, kas piedalās programmas īstenošanā: doc. Liena Hačatrjana, doc. Solvita Umbraško, prof. emer., vad. pētn. Malgožata Raščevska |
| Īstenotāja kontaktinformācija | Latvijas Universitāte, Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte, atbildīgā kontaktpersona: Liena Hačatrjana, 26568654 e-pasts: liena.hacatrjana@lu.lv |