VeidsPedagogu profesionālās kompetences pilnveides programma
AnotācijaKursa mērķis ir mācīt psihologus un logopēdus, audiologopēdus lietot ASV izstrādātu un Latvijā adaptētu un standartizējamu PLS-5 latviešu valodas prasmju testu bērniem vecuma no 0 līdz 7 gadiem (turpmāk – PLS-5 tests). PLS-5 tests ir adaptēts un tiks standartizēts un validēts Latvijā. Uzdevumi: (1) veidot izpratni par testa struktūru, pielietošanas mērķiem un iegūstamajiem rezultātiem, (2) vadīt PLS-5 testu dažādām vecumgrupām, ietverot praktizēšanos testa vadīšanā, (3) veikt testa datu apstrādi, (4) piemērot normatīvu tabulas, (5) veikt  gadījumu analīzes un to rezultātu interpretāciju, (6) ievērot testa izmantošanas ētikas normas, (7) iepazīties ar PLS-5 testa mērījumu saikni ar e-BAASIK (skrīninga testu), (8) sagatavoties semināros zināšanu un prasmju pārbaudes eksāmenam un piedalīties supervīzijās.  
Mērķgrupa un nepieciešamās priekšzināšanas

1.psihologiem - maģistra grāds psiholoģijā; 

2.logopēdiem – logopēda skolotāja profesionāla kvalifikācija; 

3.audiologopēdiem - audiologopēda profesionālā kvalifikācija.: 

Apjoms un īstenošanas formaKopējais programmas apjoms ir 50 stundas jeb 2 ECTS, tai skaitā 27 kontaktstundu nodarbības, ietverot eksāmenu divās daļās, 23 stundas klausītāju patstāvīgais darbs un 4 stundas individuālās supervīzijas. Kontaktstundu nodarbības plānotas četrās darba dienās (t.sk. pirmās diena klātienē - LU IZPF Imantas 7. līnijā 1.), pārējās - attālināti. Ceturtā kursu diena plānota pēc testa standartizācijas pabeigšanas un normatīvu iegūšanas.  Individuālās supervīzijas tiks organizētas attālināti pēc kursantu patstāvīgo darbu iesniegšanas. Eksāmens norisināsies divās daļās – 1. daļa par teorētiskiem un praktiskiem testa vadīšanas jautājumiem, 2.daļa par testa rezultātu interpretāciju, atzinuma sagatavošanu, pamatojoties uz reāla bērna datu piemēru. 
MaksaProjekta “Padziļināto izpētes instrumentu izstrāde attīstības traucējumu diagnostikai un speciālo vajadzību noteikšanai bērniem ar skrīninga rezultātā identificētiem attīstības riskiem” finansējums, pamatojoties uz LU un Valsts Kancelejas Pakalpojuma līgumu Nr. 2025/033, laika periodā no 08.05.2025 līdz 30.04.2028, finansējuma kods: B-21873N-ZR-N-040, projekta LU reģistrācijas Nr. Namejā: 7-5/158. 
Informācija par pieteikšanos

Pieteikšanās 2025. gada kursiem līdz 31. oktobrim (ieskaitot) 

Nosacījumi: 

  1. Kursa dalībnieks-speciālists strādā publiskā sektorā (ne tikai privātā uzņēmumā). 
  2. Kursa dalībnieks apņemas apmeklēt klātienes apmācību dienu 25.11.2025 un attālinātās nodarbības 03.12.2025, kā arī tālāk plānotos attālinātos seminārus, konsultācijas (datumi tiks precizēti). 

Kursa dalībnieks apņemas ar apgūto VABS-3 testa pirmo latviešu versiju notestēt vismaz 5 bērnus vecumā no 0 līdz 18 gadiem, balstoties uz projektā noteikto sadalījumu. Respondenti jāpiesaista speciālistam pašam, no sava reģiona. 

Programmas saturs

1. Pārskats par PLS-5 testa saturu un struktūru, lietošanas mērķiem un nosacījumiem. 2L 

2. Vispārīgās testa vadīšanas vadlīnijas, protokolu veidlapu aizpildīšanas nosacījumi testēšanas gaitā. Testa izmantošanas ētikas normas. 2L 

3. Videofilmas un/vai reālo demonstrējumu noskatīšanās par testa vadīšanu bērniem. 6L 

4. PLS-5 testa mērījumu saikne ar e-BAASIK (skrīninga testu). 2L 

5. PLS-5 testa Protokolu veidlapu datu apstrāde, kopsavilkuma skalu rādītāju noteikšana. Protokola datu elektroniska ievadīšana.  3L 

(patstāvīga darba izpilde – vismaz viena bērna testēšana) 

6. PLS-5  subtestu vadīšanas pieredzes apspriešana. 4S 

7. Gadījuma analīzes un to veidošana. 2L 

8. Eksāmena 1. daļa – 1S  

(patstāvīga darba izpilde – pārējo bērna testēšana un gadījuma analīzes sagatavošana) 

9. Gadījuma analīžu prezentācijas. 3S 

10. Atzinumu par bērna valodas attīstību sagatavošana, pamatojoties uz PLS-5 testa rezultātiem. 1L 

11. Eksāmena 2. daļa – 1S 

Programmas apguves nosacījumi

Kursu klausītājiem papildu 27 kontaktstundu nodarbībām plānotas obligātas 23 patstāvīgā darba stundas, veicot šādus patstāvīgos uzdevumus: 

1) izlasīt PLS-5 testa vadīšanas rokasgrāmatu un apgūt šī testa vadīšanas pieejas, procedūras un nosacījumus; 

2) Trīs dažāda vecuma bērnu testēšana vecumā no 0 līdz 7 gadiem, kur vismaz divi gadījumi ir ar attīstības grūtībām, protokolu iesniegšana pārbaudei; 

3) Divu dažāda vecuma bērnu PLS-5 testa rezultātu gadījuma analīzes apraksta sagatavošana, ietverot rezultātu interpretāciju (izmantojot Latvijas normas, ja tās būs jau iegūtas). 

Pārbaudījumi 

  1. Eksāmena 1.daļa. PLS-5 vadīšanas, baļļu piešķiršanas un datu apstrādes zināšanu pārbaudes jautājumu testa sekmīga izpilde (sekmīgi atbildēti 70% jautājumi) – 25% no vērtējuma. 

2) Eksāmena 2.daļa. Sekmīgi novērtētas divu bērna gadījumu analīzes un atzinumi par bērna attīstību – 25%. 

3) Dalība individuālā supervīzijā par testa lietošanu, protokolēšanu un datu apstrādi –  50% no vērtējuma. 

Izglītību apliecinošs dokumentsLU Apliecība par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi, ieskaitot TIP ārstniecības personām. 
Programmas vadītājs un mācībspēki

Programmas vadītāja: LU vadošā pētniece, Dr.psych. Liena Hačatrjana. 

Mācībspēki, kas piedalās programmas īstenošanā: doc. Solvita Umbraško, doc. Liena Hačatrjana, audiologopēdes Tince Strazdiņa, Dana Krista Rezņika, Kristīne Zaščirinska 

Īstenotāja kontaktinformācija

Latvijas Universitāte, Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte, atbildīgā kontaktpersona: Liena Hačatrjana, 26568654 

e-pasts: liena.hacatrjana@lu.lv 

Pieteikties