VeidsTālākizglītības programma (bez licences saņemšanas) 
AnotācijaKursa mērķis ir mācīt psihologus un ārstus lietot ASV izstrādātu un Latvijā adaptētas un standartizējamas Vainlenda adaptīvās uzvedības skalas (VABS-3) bērniem un pieaugušajiem vecuma no 0 līdz 90+ gadiem (turpmāk – VABS-3 tests). VABS-3 tests ir adaptēts un tiks standartizēts un validēts Latvijā. Uzdevumi: (1) veidot izpratni par testa struktūru, pielietošanas mērķiem un iegūstamajiem rezultātiem, (2) vadīt VABS-3 testu dažādām vecumgrupām, ietverot praktizēšanos testa vadīšanā, (3) veikt testa datu apstrādi, (4) piemērot normatīvu tabulas, (5) veikt  gadījumu analīzes un to rezultātu interpretāciju, (6) ievērot testa izmantošanas ētikas normas, (7) iepazīties ar VABS-3 testa mērījumu saikni ar e-BAASIK (skrīninga testu), (8) sagatavoties semināros zināšanu un prasmju pārbaudes eksāmenam un piedalīties supervīzijās. 
Mērķgrupa un nepieciešamās priekšzināšanas
  1. Psihologi, ārsti un ārstniecības personas; 
  2. Psihologiem maģistra grāds psiholoģijā vai arī studē LU Profesionālajā maģistra studiju programmā "Psiholoģija"; ārstiem ārsta diploms; ārstniecības personām veselības zinātņu maģistrs vai bakalaura grāds + sertifikāts kā ārstniecības personai. 
Apjoms un īstenošanas formaKopējais programmas apjoms ir 50 stundas jeb 2 ECTS, tai skaitā 27 kontaktstundu nodarbības, ietverot eksāmenu divās daļās, 23 stundas klausītāju patstāvīgais darbs un 4 stundas individuālās supervīzijas. Kontaktstundu nodarbības plānotas četrās darba dienās (t.sk. pirmās diena klātienē - LU IZPF Imantas 7. līnijā 1.), pārējās - attālināti. Ceturtā kursu diena plānota pēc testa standartizācijas pabeigšanas un normatīvu iegūšanas.  Individuālās supervīzijas tiks organizētas attālināti pēc kursantu patstāvīgo darbu iesniegšanas. Eksāmens norisināsies divās daļās – 1. daļa par teorētiskiem un praktiskiem testa vadīšanas jautājumiem, 2.daļa par testa rezultātu interpretāciju, atzinuma sagatavošanu, pamatojoties uz reāla bērna datu piemēru. 
MaksaProjekta “Padziļināto izpētes instrumentu izstrāde attīstības traucējumu diagnostikai un speciālo vajadzību noteikšanai bērniem ar skrīninga rezultātā identificētiem attīstības riskiem” finansējums, pamatojoties uz LU un Valsts Kancelejas Pakalpojuma līgumu Nr. 2025/033, laika periodā no 08.05.2025 līdz 30.04.2028, finansējuma kods: B-21873N-ZR-N-040, projekta LU reģistrācijas Nr. Namejā: 7-5/158. 
Informācija par pieteikšanos

Pieteikšanās 2025. gada kursiem līdz 31. oktobrim (ieskaitot) 

Nosacījumi: 

  1. Kursa dalībnieks-speciālists strādā publiskā sektorā (ne tikai privātā uzņēmumā). 
  2. Kursa dalībnieks apņemas apmeklēt klātienes apmācību dienu 19.11.25, kā arī tālāk plānotos attālinātos seminārus, konsultācijas (datumi tiks precizēti). 

Kursa dalībnieks apņemas ar apgūto VABS-3 testa pirmo latviešu versiju notestēt vismaz 5 bērnus vecumā no 0 līdz 18 gadiem, balstoties uz projektā noteikto sadalījumu. Respondenti jāpiesaista speciālistam pašam, no sava reģiona.

Programmas saturs

1. Pārskats par VABS-3 testa saturu un struktūru, lietošanas mērķiem un nosacījumiem. 2L 

2. Vispārīgās testa vadīšanas vadlīnijas, protokolu veidlapu aizpildīšanas nosacījumi testēšanas gaitā. Testa izmantošanas ētikas normas. 2L 

3. Dažādu VABS-3  formu vadīšana, iesaistot bērnu vecākus/aprūpētājus, skolotājus, vai lūdzot sniegt nepieciešamo informāciju pašiem respondentiem. 6L 

4. VABS-3 testa mērījumu saikne ar e-BAASIK (skrīninga testu). 2L 

5. VABS-3 testa Protokolu veidlapu datu apstrāde, kopsavilkuma skalu rādītāju noteikšana. Protokola datu elektroniska ievadīšana.  3L 

(patstāvīga darba izpilde – vismaz divu bērnu testēšana) 

6. VABS-3 subtestu vadīšanas pieredzes apspriešana. 4S 

7. Gadījuma analīzes un to veidošana. 2L 

8. Eksāmena 1. daļa – 1S  

(patstāvīga darba izpilde – pārējo bērna testēšana un gadījuma analīzes sagatavošana) 

9. Gadījuma analīžu prezentācijas. 3S 

10. Atzinumu par bērna valodas attīstību sagatavošana, pamatojoties uz VABS-3 testa rezultātiem. 1L 

11. Eksāmena 2. daļa – 1S 

Programmas apguves nosacījumi

Kursu klausītājiem papildu 30 kontaktstundu nodarbībām plānotas obligātas 26 patstāvīgā darba stundas, veicot šādus patstāvīgos uzdevumus: 

1) izlasīt VABS-3 testa vadīšanas rokasgrāmatu un apgūt šī testa vadīšanas pieejas, procedūras un nosacījumus; 

2) Datu ievākšana no 3 dažāda vecuma respondentiem vecumā no 0 līdz 90+ gadiem, kur vismaz divi gadījumi ir ar attīstības traucējumiem, protokolu iesniegšana pārbaudei; 

3) Divu dažāda vecuma respondentu VABS-3 testa rezultātu gadījuma analīzes apraksta sagatavošana, ietverot rezultātu interpretāciju (izmantojot Latvijas normas, ja tās būs jau iegūtas). 

Pārbaudījumi 

  1. Eksāmena 1.daļa. VABS-3 vadīšanas, baļļu piešķiršanas un datu apstrādes zināšanu pārbaudes jautājumu testa sekmīga izpilde (sekmīgi atbildēti 70% jautājumi) – 50% no vērtējuma. 

2) Eksāmena 2.daļa. Sekmīgi novērtētas divu respondentu gadījumu analīzes un atzinumi par respondenta adaptīvo uzvedību – 30%. 

3) Dalība individuālā supervīzijā par testa lietošanu, protokolēšanu un datu apstrādi –  20% no vērtējuma. 

Izglītību apliecinošs dokumentsLU Apliecība par Tālākizglītības programmas apguvi, ieskaitot TIP ārstiem un ārstniecības personām. 
Programmas vadītājs un mācībspēki

Programmas vadītāja: LU vadošā pētniece, Dr.psych. Solvita Umbraško. 

Mācībspēki, kas piedalās programmas īstenošanā: doc. Solvita Umbraško, prof. Ieva Bite 

Īstenotāja kontaktinformācijaLatvijas Universitāte, Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte, atbildīgā kontaktpersona: Solvita Umbraško, 29423735, solvita.umbrasko@lu.lv 
Pieteikties