VeidsTālākizglītības programma (bez licences saņemšanas) 
AnotācijaKursa mērķis ir mācīt psihologus un ārstus lietot ASV izstrādātu un Latvijā adaptētu un standartizējamu Bayley-4 latviešu valodas bērnu vispārējās attīstības testu 0-3,5 gadu vecumam (turpmāk - Bayley-4 tests). Bayley-4 tests ir adaptēts un tiks standartizēts un validēts Latvijā. Uzdevumi: (1) veidot izpratni par testa struktūru, pielietošanas mērķiem un iegūstamajiem rezultātiem, (2) vadīt Bayley-4 testu dažādām vecumgrupām, ietverot praktizēšanos testa vadīšanā, (3) veikt testa datu apstrādi, (4) piemērot normatīvu tabulas, (5) veikt  gadījumu analīzes un to rezultātu interpretāciju, (6) ievērot testa izmantošanas ētikas normas, (7) iepazīties ar Bayley-4 testa mērījumu saikne ar e-BAASIK (skrīninga testu), (8) sagatavoties semināros zināšanu un prasmju pārbaudes eksāmenam un piedalīties supervīzijās. 
Mērķgrupa un nepieciešamās priekšzināšanas
  1. Ārsti, ārstniecības personas, psihologi. 
  2. Nepieciešamā izglītība: ārstiem ārsta diploms; ārstniecības personām veselības zinātņu maģistrs vai bakalaura grāds + sertifikāts kā ārstniecības personai, psihologiem maģistra grāds psiholoģijā + reģistrēts psihologu reģistrā. 
Apjoms un īstenošanas formaKopējais programmas apjoms ir 50 stundas jeb 2 ECTS, tai skaitā 27 kontaktstundu nodarbības, ietverot eksāmenu divās daļās, 23 stundas klausītāju patstāvīgais darbs un 4 stundas individuālās supervīzijas. Kontaktstundu nodarbības plānotas četrās darba dienās (t.sk. pirmās 2 dienas klātienē - LU IZPF Imantas 7. līnijā 1.), pārējās - attālināti. Ceturtā kursu diena plānota pēc testa standartizācijas pabeigšanas un normatīvu iegūšanas.  Individuālās supervīzijas tiks organizētas attālināti pēc kursantu patstāvīgo darbu iesniegšanas. Eksāmens norisināsies divās daļās – 1. daļa par teorētiskiem un praktiskiem testa vadīšanas jautājumiem, 2. daļa par testa rezultātu interpretāciju, atzinuma sagatavošanu, pamatojoties uz reāla bērna datu piemēru.
MaksaProjekta “Padziļināto izpētes instrumentu izstrāde attīstības traucējumu diagnostikai un speciālo vajadzību noteikšanai bērniem ar skrīninga rezultātā identificētiem attīstības riskiem” finansējums, pamatojoties uz LU un Valsts Kancelejas Pakalpojuma līgumu Nr. 2025/033, laika periodā no 08.05.2025 līdz 30.04.2028, finansējuma kods: B-21873N-ZR-N-040, projekta LU reģistrācijas Nr. Namejā: 7-5/158. 
Informācija par pieteikšanos

Pieteikšanās 2025. gada kursiem līdz 10. novembrim (ieskaitot) 

Nosacījumi: 

  1. Kursa dalībnieks-speciālists strādā publiskā sektorā (ne tikai privātā uzņēmumā). 
  2. Kursa dalībnieks apņemas apmeklēt abas klātienes apmācību dienas (2.decembris un 9.decembris), kā arī tālāk plānotos attālinātos seminārus, konsultācijas (datumi tiks precizēti). 

Kursa dalībnieks apņemas ar apgūto Bayley-4 testa pirmo latviešu versiju notestēt vismaz 10 bērnus vecumā no 0 līdz 3,5 gadiem, balstoties uz projektā noteikto sadalījumu. Respondenti jāpiesaista speciālistam pašam, no sava reģiona. 

Programmas saturs

1. Pārskats par Bayley-4 testa saturu un struktūru, lietošanas mērķiem un nosacījumiem. 2L 

2. Vispārīgās testa vadīšanas vadlīnijas, protokolu veidlapu aizpildīšanas nosacījumi testēšanas gaitā. Testa izmantošanas ētikas normas. 2L 

3. Videofilmas un/vai reālo demonstrējumu noskatīšanās par kognitīvās, valodas un motorikas skalu testa vadīšanu bērniem. 6L 

4. Sociāli-emocionālās un adaptīvās uzvedības skalu vadīšana, vecāku/aprūpētāju sagatavošana šim darbam. Bayley-4 testa mērījumu saikne ar e-BAASIK (skrīninga testu). 2L 

5. Bayley-4 testa Protokolu veidlapu datu apstrāde, kopsavilkuma skalu rādītāju noteikšana. Protokola datu elektroniska ievadīšana.  3L 

(patstāvīga darba izpilde – 2-3 bērna testēšana) 

6. Bayley-4  subtestu vadīšanas pieredzes apspriešana. 4S 

7. Gadījuma analīzes un to veidošana. 2L 

8. Eksāmena 1. daļa – 1S 

(patstāvīga darba izpilde – pārējo bērna testēšana un gadījuma analīzes sagatavošana) 

9. Gadījuma analīžu prezentācijas. 3S 

10. Atzinumu par bērna attīstību sagatavošana, pamatojoties uz Bayley-4 testa rezultātiem. 1L 

11. Eksāmena 2. daļa – 1S 

Programmas apguves nosacījumi

Kursu klausītājiem papildu 27 kontaktstundu nodarbībām plānotas obligātas 23 patstāvīgā darba stundas, veicot šādus patstāvīgos uzdevumus: 

1) izlasīt Bayley-4 testa vadīšanas rokasgrāmatu un apgūt šī testa vadīšanas pieejas, procedūras un nosacījumus; 

2) 3 dažāda vecuma bērnu testēšana vecumā no 0 līdz 3,5 gadiem, kur vismaz viens gadījums ir ar attīstības grūtībām, protokolu iesniegšana pārbaudei; 

3) Divu dažāda vecuma bērnu Bayley-4 testa rezultātu gadījuma analīzes apraksta sagatavošana, ietverot rezultātu interpretāciju (izmantojot ASV vai Latvijas normas, ja tās būs jau iegūtas). 

Pārbaudījumi 

  1. Eksāmena 1.daļa. Bayley-4 vadīšanas, baļļu piešķiršanas un datu apstrādes zināšanu pārbaudes jautājumu testa sekmīga izpilde (sekmīgi atbildēti 70% jautājumi) – 25% no vērtējuma. 

2) Eksāmena 2.daļa. Sekmīgi novērtētas divu bērna gadījumu analīzes un atzinumi par bērna attīstību – 25%. 

3) Dalība individuālā supervīzijā par testa lietošanu, protokolēšanu un datu apstrādi –  50% no vērtējuma. 

Izglītību apliecinošs dokumentsLU Apliecība par Tālākizglītības programmas apguvi, ieskaitot TIP ārstiem un ārstniecības personām. 
Programmas vadītājs un mācībspēki

Programmas vadītāja: LU vadošā pētniece, Dr. psych. Solvita Umbraško. 

Mācībspēki, kas piedalās programmas īstenošanā: doc. Solvita Umbraško, doc. Liena Hačatrjana, neonatoloģe Kristīne Rasnača,  

Īstenotāja kontaktinformācijaLatvijas Universitāte, Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte, atbildīgā kontaktpersona: Solvita Umbraško, 29423735, solvita.umbrasko@lu.lv 
Pieteikties